On varhainen keskiviikkoaamu, ja kello lähestyy seitsemää Satakunnan keskussairaalassa Porissa. Laboratorion kapealla käytävällä on ruuhkaa, kun kierrolle lähtevät laboratoriohoitajat hakevat älypuhelimet ja tarratulostimet mukaansa näytteenottokärryihin.
Tällä kertaa mukana ovat myös Mylabin ohjelmistoasiantuntijat Henrik Toivakka ja Tommi Mäntynen, jotka ovat tulleet seuraamaan mobiilinäytteenottosovelluksen käyttöä todellisessa käytännön työssä. Samalla he keräävät palautetta ja vinkkejä sovelluksen jatkokehittämistä varten.
Laboratoriohoitaja Anna-Liisa Vuohijoki on lähdössä kierrolle kirurgiselle osastolle. Naps naps, hän kirjautuu mobiilisovellukseen. Naps, hän liittää tulostimen langattomasti puhelimeen.
Sovelluksesta Vuohijoki näkee heti, millaisia potilaita osastolla on vastassa. Hän voi myös helposti ennen lähtöä tarkistaa, tarvitaanko kierrolla erikoisputkia, joita ei kannata ottaa turhaan mukaan kärryyn vanhenemaan.
Aiemmin yökkö tulosti näytteenottotarrat kahdesti keskellä yötä sekä hetkeä ennen kierron alkua. Tarrat olivat monessa liuskassa, ja näytteenottoa oli siksi vaikea hallita huonejärjestyksen mukaan. Yhden yöhoitajan työaika kului aamulla siihen, että hän jakoi töitä muille laboratoriohoitajille, Vuohijoki kuvailee.
Nyt tavoitteena on, että laboratoriohoitajat lähtevät kierrolle itsenäisesti, kukin omalle osastolleen. Pyynnöt katsotaan mobiilisovelluksesta ja tarrat tulostetaan vasta potilaiden luona.
Mobiilin käyttö opittiin nopeasti
My+® mobiilinäytteenottosovellus otettiin SataDiagissa käyttöön osastokierroilla tämän vuoden alussa. Kokemukset ovat hyviä: sovellus helpottaa ja sujuvoittaa laboratoriohoitajien työtä, tarkentaa aikaleimoja ja vähentää virheiden mahdollisuutta.
Mobiilisovellusta on käytetty sairaalan päivystysnäytteenotossa jo pitkään, joulukuusta 2013.
Tuolloin älypuhelimen käyttökin oli osalle työntekijöistä uutta. Sovellusta opittiin kuitenkin käyttämään nopeasti, muistelee mobiililaitteista vastaava laboratoriohoitaja Paula Hennola.
Ensihoidon ja päivystyksen osastonhoitaja Kaisu-Leena Mäkelä kertoo, että laboratorion mobiilisovellus on nopeuttanut työtä ja vähentänyt ravaamista edestakaisin päivystyksessä. Sairaanhoitaja voi huikata laboratoriohoitajalle, että potilaasta on pian tulossa uusi pyyntö, ja näytteet saadaan otettua saman tien.
Kun potilaana on liuotushoitokandidaatti, laboratoriohoitaja voidaan pyytää paikalle jo etukäteen, ennen kuin pyynnöt edes ehtivät siirtyä mobiiliin. Siinäkin säästetään ylimääräisiä sekunteja, Mäkelä huomauttaa.
Eräänä lauantaina, kolme kuukautta päivystysnäytteenottosovelluksen käyttöönoton jälkeen, sairaalan matkapuhelinverkko kaatui. Laboratoriosta soitettiin Paula Hennolalle kotiin ja kysyttiin, mitäs nyt tehdään.
Nauroin, että ihan niin kuin ennenkin, tulostatte tarrat tietokoneelta!
”Ihanaa, kun tämä on näin reaaliaikaista”
Mutta nyt on jo kiire, sillä kirurgisen osaston potilaat odottavat meitä. Osastolla on 13 potilasta, joista on pyydetty laboratoriotutkimuksia.
Saavumme pian osastolle, joka on heräilemässä uuteen aamuun. Hoitajat pitävät aamupalaveria, ja aamupalakärryt kilisevät käytävällä.
Anna-Liisa Vuohijoki näkee mobiilisovelluksesta, että yksi potilaista on menossa hetken kuluttua päivystysoperaatioon. Kierto kannattaa siis aloittaa hänestä. Huoneessa meitä odottaa vanhempi herrasmies, jolta tarvitaan tulehdusarvot ja pieni verenkuva.
Naps naps, Vuohijoki tulostaa tarrat ja liimaa ne näyteputkiin. Naps, hän kuittaa näytteet otetuiksi, jolloin tarkka näytteenottoaika tallentuu tietojärjestelmään.
On ihanaa, kun tämä on näin reaaliaikaista. Myös turvallisuus lisääntyy, kun vain yhden potilaan tarrat tulostetaan kerrallaan, eikä pitkästä liuskasta tule vahingossa otettua toisen potilaan tarroja, hän kiittelee.
Vähemmän turhia keskeytyksiä
Seuraavassa huoneessa Tiina Leppäniemi on toipumassa leikkauksesta. Hän ojentaa kätensä Vuohijoelle, joka ottaa verinäytteet tottuneesti.
Puhelin piippaa sen merkiksi, että yksi laboratoriohoitajista on pyytänyt toista hoitajaa avukseen. Viesti näkyy sovelluksen viestitaululla, jonka kautta laboratorioväki kommunikoi keskenään.
Piippaus kuuluu myös silloin, jos osastolle tulee uusia näytteenottopyyntöjä kierron alkamisen jälkeen.
Aiemmin laboratoriohoitajilla oli mukanaan tavalliset kännykät. Sihteeri soitti, kun tuli uusia pyyntöjä, mikä aiheutti työhön keskeytyksiä.
Neula saattoi olla juuri suonessa, enkä pystynyt vastaamaan. Jos unohdin soittaa takaisin, jouduin ehkä lähtemään uudelleen osastolle, kun olin jo palannut laboratorioon, Vuohijoki kertoo.
Sovellus on lisännyt yhteishenkeä
Kello lähestyy kahdeksaa ja kaikki osaston näytteet on haettu. Mobiilisovelluksesta Vuohijoki tarkistaa osastot, joissa näytteenotto on vielä kesken.
Toisella kirurgian osastolla näkyy olevan vielä näytteitä hakematta, ja yksi niistä on sovelluksen mukaan kiireellinen. Vuohijoki päättää rientää osastolle avuksi.
Aiemmin palasin laboratorioon ja aloin kysellä, onko joku vielä kierrolla. Nyt näen suoraan sovelluksesta, minkä verran kullakin laboratoriohoitajalla on jäljellä potilaita, ja minun on helppo lähteä auttamaan muita. Sovellus on lisännyt yhteishenkeä ja yhdessä tekemistä, hän miettii.
Kun toinenkin kirurgian osasto on valmis, Vuohijoki palaa laboratorioon ja purkaa näytteet automaatioradalle ja sentrifugoitavaksi. Lopuksi hän siivoaa ja palauttaa kärryt paikalleen.
Puhelin ja tulostin laitetaan lataukseen, jos akkuvirrasta on jäljellä alle puolet. Nyt laitteet eivät vielä kaipaa latausta, joten Vuohijoki palauttaa ne pöydälle odottamaan seuraavaa kiertoa.
Haastavaa mobiilisovelluksen käytössä on lähinnä se, että tällaisessa talossa kentät eivät ole aina riittäviä ja joissakin osissa sairaalaa päivitys tapahtuu hitaasti. Se ei kuitenkaan johdu sovelluksesta, vaan matkapuhelinverkosta ja talon rakenteista, Vuohijoki pohtii ja lisää:
Emme vaihtaisi enää vanhaan!
Näkemystä avartava vierailu
Mylabin ohjelmistoasiantuntijat Henrik Toivakka ja Tommi Mäntynen kokivat vierailun SataDiagissa erittäin antoisaksi.
Muistiinpanoja tuli kerättyä monta sivua! Se, että näkee miten näytteenottajat käyttävät sovellusta sen oikeassa käyttöympäristössä, avartaa näkemystä huomattavasti näin sovelluksen kehittäjän näkökulmasta, pohtii Toivakka.
Sovelluksen testaaminen tavallisessa toimistoympäristössä antaa suppeamman käsityksen siitä, milloin näytteenottajat esimerkiksi pitävät puhelinta kädessään ja milloin näytteenottokärryssä, ja miten tämän voisi huomioida sovelluksen käytettävyyden optimoinnissa.
Tietyt toimintojen yksityiskohdat oli helpompi havaita, kun sai seurata sovelluksen käyttöä vierestä. Oli myös mukava kuulla suoraan käyttäjiltä, että mobiilisovelluksestamme on tullut ehdoton luottoväline näytteenottajien päivittäisessä työssä, summaa Toivakka tyytyväisenä vierailun antia.