HUS Diagnostikcentrum använder en heltäckande tjänst för att hantera processen för screening av livmoderhalscancer – från att skicka ut kallelsesbrev till att rapportera resultaten till det finska cancerregistret. Den nya screeningtjänsten My+® kan skräddarsys för att stödja olika mottagningar i olika kommuner.

Varje år får cirka 270 000 kvinnor i Finland en kallelse till screening för livmoderhalscancer. HUS Diagnostikcentrum har redan hjälpt 140 000 av dem. Screening är en process i flera faser som tidigare krävde manuellt arbete, men Mylab har utvecklat screeningtjänsten My+ för att automatisera och kontrollera processen. 

En kvinna som går på screening kommer inte att märka någon större förändring i förfarandet, eftersom kallelserna och resultaten fortfarande skickas per post eller elektroniskt via Omaposti som tidigare. Men för laboratoriepersonalen som ansvarar för screeningprocessen är förändringen betydande eftersom de får tillgång till My+ screeningtjänsten på ett enda ställe, säger Päivi Elo, produktägare för My+ patologi på Mylab. 

Systemet skapar rapporterna i enlighet med det finska cancerregistrets nya datamodell, och Mylab håller på att utveckla ett användargränssnitt där användarna kan se uppgifter om enskilda personer och ändra kommunspecifika serviceinställningar, säger Päivi Elo. 

Färre fel, bättre informationssäkerhet

Screeningtjänsten My+ får uppgifter om vilka kvinnor som ska kallas till screening för livmoderhalscancer, antingen på grund av åldersgrupp eller riskstatus, från Finlands Cancerregister. Tjänsten genererar beställningar av tester i laboratorieinformationssystemet och skickar alla nödvändiga uppgifter till tidsbokningssystemet. Screeningtjänsten skickar ut kallelserna och om någon missar att komma till provtagningen skickar systemet en påminnelse till patienten. Även om en patient flyttar till en annan kommun och inte får någon inbjudan kan han eller hon ändå delta i screeningen. Baserat på screeningresultaten och tidigare data i systemet avgör systemet om den screenade patienten behöver hänvisas till ytterligare tester. Screeningtjänsten My+ skickar resultaten av screeningprovet och eventuella ytterligare tester till cancerregistret.  

Användningen av tjänsten minskar risken för mänskliga fel. Uppgifterna skickas automatiskt i bakgrunden via en säker anslutning och uppgifterna om riskgruppsmedlemmarna behöver inte längre plockas ut ur systemet för hand, utan cancerregistret bedömer utifrån de uppgifter som det fått om kvinnan hör till riskgruppen. Användningen av denna tjänst förbättrar således informationssäkerheten, säger Elo. 

Läs mer om vår My+ lösning för klinisk patologi

Tjänsten ser lovande ut

Susanna Ihalainen, laboratorieskötare och koordinator för HUS papa-prov, tror att screeningtjänsten My+ kommer att förbättra processens tillförlitlighet och spara tid för laboratoriepersonalen. För närvarande är en del av tjänstens funktioner klara, men alla är ännu inte på plats och en del är ännu inte klara. 

Utvecklingen tog längre tid än väntat. Under utvecklingsfasen märkte vi att en del av den information vi hade tillhandahållit inte återspeglade den faktiska komplexiteten i situationen. Till exempel finns det skillnader i processen i olika kommuner, vilket saktade ner produktutvecklingen. HUS Diagnostikcentrum börjar vanligtvis skicka ut kallelser till screeningar i januari, men eftersom den nya tjänsten togs i bruk först i mars måste provtagningstiderna pressas till en kortare tidsperiod. 

Vi var också tvungna att meddela allmänheten att eftersom uppgifterna skickas från cancerregistrets inbjudningstjänst enligt födelsedatum, kommer kvinnor födda mellan den 1 och 10 januari och mellan den 1 och 10 december att få inbjudan samtidigt. Detta kan t.ex. förvirra de kvinnor som är födda i slutet av januari, eftersom de kommer att få sina inbjudningar mycket senare på året än de brukade. 

Ihalainen förklarar också att HUS Diagnostikcentrum inte längre behöver skapa separata årsrapporter och skicka dem till cancerregistret, utan resultaten överförs automatiskt, nästan i realtid, och det har också blivit enklare att skriva ut beställningar. 

Ingen behöver uteslutas från ytterligare tester på grund av mänskliga misstag när systemet går igenom uppgifterna. Dessutom är det nu enklare att koppla en histologisk diagnos till screeningresultatet och det krävs färre klick. Systemet ger bara relevanta diagnoser som alternativ, säger Ihalainen. 

Mylab har förstått HUS Diagnostikcentrums behov och bristerna i den tidigare processen mycket väl. Med tanke på tidtabellen har allt gått bra och tjänsten ser lovande ut. Vi är angelägna om att implementera resten av funktionerna i vårt system, tillägger hon. 

Ett papa-prov är inte alltid nödvändigt

Traditionellt har screening för livmoderhalscancer utförts genom cellprovtagning, där några celler tas från livmoderhalsen och undersöks i ett ljusmikroskop. I stället för cellprov är huvudtestet nu vanligtvis ett HPV-test, där provcellerna kontrolleras för DNA från humant papillomvirus. HPV-testet är ett lämpligt primärt screeningtest för kvinnor över 30 år. De flesta kommuner tar både HPV- och cellprov vid screening och om HPV-testet är negativt analyseras inte cellprovet. 

HPV-testet görs i mikrobiologilaboratoriet, medan cellprovet undersöks i patologilaboratoriet. Genom att använda ett HPV-test avlastas patologilaboratoriet. Det är dock inte alla kommuner som beställer HPV-test, utan på vissa ställen är cellprovet det enda screeningtestet, förtydligar Päivi Elo. 

Ihalainen hoppas, att screeningtjänsten i framtiden också ska kunna ge ett automatiskt svar i de fall då provet av någon anledning inte går att använda. 

Systemet kan skicka ett brev för att meddela patienten att de har kallats till en ny provtagningstid på grund av ett tekniskt fel. Nu informerar vi människor med antingen ett telefonsamtal, brev eller e-post. 

Cancerundersökningar kommer också att inkluderas i framtiden

Den nuvarande My+ screeningtjänsten innehåller screeningprocessen för livmoderhalscancer. I framtiden kan My+ screeningtjänsten utvidgas till att omfatta andra screeningar som inkluderar laboratorietester, till exempel screening för tarmcancer och andra cancerundersökningar. 

Det är en stor fördel att tjänsten är konfigurerbar, eftersom den kan integreras i olika system och anpassas till olika praxis i olika kommuner. I den fortsatta utvecklingen kan vi till exempel lägga till fler språk i inbjudningsbreven – för närvarande är inbjudningarna på finska och engelska eller svenska. 

Syftet med tjänsten är att producera hela screeningprocessen åt kunden, minska kundens arbetsbörda i olika skeden av screeningprocessen, minska risken för mänskliga fel och producera screeningdata på ett säkert sätt från början till slut, säger Päivi Elo, produktägare på Mylab.

Mylab och HUS deltog i Finnish Laboratory Medicine and Exhibition 2021 den 23-24 november, där Päivi Elo och Susanna Ihalainen, koordinator för papa-prov vid HUS Diagnostikcenter, höll ett anförande om screeningprocessen som en tjänst och hur screeningtjänsten My+ har förbättrat processen för screening av livmoderhalscancer. 

 

LÄS MER:

My+® klinisk patologi-informationssystemet implementerades på HUS Diagnostikcentrum där patologilaboratorierna tillhandahåller tjänster till hela Finland och mängden histologiska och cytologiska prover är störst i landet.

Laboratorieinformationssystemet My+® installerades i alla laboratorier i Södra Karelens social- och hälsovårdsdistrikt (Eksote). Läs mer om hur framgångsrikt denna omfattande sammanslagning gick, där flera My+ specialområden togs i bruk samtidigt.

AKTUELLT