Mylabin kevät oli kiireinen, kun koronavirusepidemia muutti asiakkaiden tarpeita ja toimintamalleja. Koronaan liittyvät työt priorisoitiin ja muutokset toteutettiin kotoa käsin etäyhteyksin.

Projektipäällikkö ja Mylabin toimitukset -tiimin vetäjä Suvi Paananen oli ehtinyt olla vanhempainvapaalta töihin palattuaan neljä päivää toimistolla, kun Mylabilla siirryttiin etätöihin maaliskuun 13. päivänä. Samalla kun työntekijät järjestelivät etäyhteyksiään ja kotona työskentelyn toimintatapojaan, alkoi Mylabille tulla erilaisia asiakaspyyntöjä tiuhaan tahtiin eri puolilta Suomea.

Yllätyin, kun tilauksia tuli todella nopeasti ja jopa useita päivässä. Siinä vaiheessa tiiminvetäjät miettivät, kuinka tiimit saadaan toimimaan, tieto kulkemaan ja työt hoitumaan kotoa käsin mahdollisimman hyvin. Niin me kuin asiakkaat olimme odottavalla kannalla sen suhteen, kuinka epidemia vaikuttaa muihin käynnissä oleviin tai suunniteltuihin projekteihin, hän toteaa.

Uusia ilmoituksia, laitteita ja tutkimuksia

Iso osa asiakkaiden pyynnöistä on koskenut analysaattoriliitäntöjä, sillä sairaaloihin ja laboratorioihin on hankittu uusia laitteita joko koronavirusdiagnostiikkaa tai muiden tautien poissulkemista varten. Lisäksi olemassa oleviin analysaattoreihin on lisätty uusia tutkimuksia. Alkuvaiheessa Mylabilla tehtiin töitä, että tartuntatauti-ilmoitukset saadaan lähtemään laboratoriotietojärjestelmästä nopeasti THL:lle.

Normaalioloissa tartuntatauti-ilmoitukset
on tarkastettu käsin ja ne on lähetetty eteenpäin parin päivän sisällä. Nyt automatisoimme tiedonvälityksen, ja koronatutkimuksia koskevat tiedot lähetetään samana päivänä, Paananen kertoo.

Myös projektipäällikkö Juha Piittalan kevät on ollut kiireinen. Osa uusista laiteliitännöistä on vaatinut Mylabilta ohjelmistokehitystä, koska korona-analytiikkaa varten on hankittu laitteita, joita ei ollut aikaisemmin liitetty Mylabin toimittamiin tietojärjestelmiin.

Asiakkailta on tullut kovasti kiitoksia siitä, että olemme saaneet nopeasti uudet liitännät toimimaan ja tulokset siirtymään, Piittala kertoo.

Lisää työntekijöitä tuotekehityksen tarpeisiin

Paanasen mielestä koronatilanne vaikutti yllättävän vähän muihin käynnissä oleviin projekteihin. Joitakin käyttöönottoja on siirretty ja osa uusista projekteista odottaa tilanteen rauhoittumista. Etätyöhön asettautuminen onnistui hänen mielestään odotettua paremmin ja projektit ovat edistyneet yllättävän hyvin, vaikka niin Mylabin väki kuin moni asiakkaan edustajista on tehnyt töitä kotoa käsin. Paananen uskoo, ettei koronaan liittyviä asiakasprojekteja tule syksyllä samalla rytinällä, vaikka uusi koronaepidemia-aalto tulisikin.

Osa koronaan liittyvistä töistä on vielä
kesken ja teemme laiteliitäntöjä edelleen, mutta oma käsitykseni on, että asiakkailla on nyt kapasiteettia hyvin. Uskon, että he selviävät
tällä kasvatetulla kapasiteetilla pitkään, Paananen toteaa.

Paitsi asiakkaan laitekapasiteetit, myös Mylabin henkilöstömäärä kasvoi kuluneen kevään edetessä kohti kesää. Kiireisen koronakevään aikana Mylab toivotti tervetulleeksi lähes 20 uutta työntekijää. Uusien tekijöiden myötä taloon saatiin lisää osaavia resursseja Mylabin laajentuviin tuotekehityksen tarpeisiin.

 

Kiinnostaako ohjelmistokehitys diagnostiikan etulinjassa? Haemme jatkuvasti lisää osaajia, laita hakemuksesi jo tänään!

Uutiset ja blogit